whisky

Az utolsó adag Manager’s Choice

A negyedik,utolsó adagnyi single cask malt palackok kerülnek a nyilvánosság elé az utóbbi évek legnagyobb visszhangját kiváltó sorozatból.

A Diageo 2009-ben nem sokkal a nagy felháborodást kiváltott kilmarnocki árulás után jelentette be,hogy az összes lepárlóját tekintve egyedi single cask sorozatot jelentet meg.A hír önmagában is nagy izgalmakat váltott ki hiszen olyan lepárlók is hivatalos megjelenést kaptak amelyek évek,évtizedek óta nem voltak elérhetők a nyilvánosság számára.Az izgalmakat fokozandó a Diageo több részletben kezdte bevezetni a maltokat.A kilmarnocki döntés után eleve érzékeny whisky közönség egészen addig normális mederben kezelte a hírt amíg ki nem derültek a részletek a maltokat de főleg azok árképzését illetően.A hivatalos alapelv szerint a lepárlók egy érdekesnek szánt technikai csavarral olyan hordótípusokba kerültek amik nem feltétlenül az úgynevezett housestyle jelleghez tartoznak.Érdekes ötlet és figyelmet vonzó.De a Diageo aki azokban a hetekben iszonyatos nyomás alatt volt a Johnnie Walker botrány kapcsán kissé zavarodottnak tünt.A Manager’s Choice nevett kapott sorozat whiskyjeit három árkategóriába sorolta.200 fontra lótték be a kevésbé ismert nevű whiskyket,250 fontra az ismertebbeket és 300 fontra a legnépszerűbbeket.Még talán ezzel sem lett volna gond ha nem derült volna ki hamar,hogy a maltok többsége igen fiatal évjáratú.Igy előfordult az,már az első megjelenési körben,hogy egy alig 9 éves Oban single malt több száz fontba került.És itt robbant a bomba.A whisky közösség a véleményformáló whisky bloggerek,honlapok és fórumaik nyilvánossága révén kemény és brutális kritikai harcba kezdett a Diageo ellen.A sokkolt és végleg megzavarodott Diageo egy idő után kénytelen volt megnyilvánulni a kérdésben.De ebben sem volt köszönet mert ismét teljes kaotikus hozzáállásról tanúbizonyságot téve gyakorlatilag olyan választ adtak a felháborodott közösségnek ami vérig sértette a single malt fanatikusokat.Ebben a világcég kifejtette,hogy a whisky piacon igenis vannak olyan gyűjtők akiknek az adott összegek nem megterhelőek és különben is a whisky piac nem a whisky blogok közönségéből áll.Ami ugyan önmagában igaz de ez nem javitott azon,hogy egy ekkora cég rövid idő alatt kétszer is olyan unszimpatikus lépést tett az üzlet mint legfontosabb elv okán ami hatalmas imázsvesztést jelentett.Talán anyagi értelemben nem is volt jelentős de tényszerűen a Diageo az egyik legutáltabb cég és név lett azokban a napokban Skóciában és a világ whisky kedvelőinek köreiben.A történet nem vett komolyabb fordulatot,mentek a kritikák oda-vissza.Végül az idő oldotta meg a kérdést.A netes whisky közeg egyszerűen nem vett különösebb tudomást a Managers Choice aktuális megjelenéseiről.Hírként megjelentek a különböző fórumokban de a kóstolások és jegyzetek elmaradtak.Hetekkel,hónapokkal később a legnagyobb neveknek tartott whisky bloggerek aztán üzleti,személyes vagy épp mondjuk ki sunyi megfontolásokból írtak jegyzeteket,kóstolták a maltokat.Manapság már csendben néha bekerülnek a különböző kóstolási sorokba ezek a palackozások de messze nem abban a mennyiségben és minőségben tematizálják a whisky köröket ahogy azt az ember gondolná.Összességében mára a helyzet lecsendesedett,normalizálódott.Mindkét oldal képviselői tartják a maguk véleményét de a korábbi üsszecsapások eltüntek a nyilvánosságból.Ami tény,hogy a Manager’s Choice volt az a sorozat ami okán egy világcég szembesült a megnőtt netes whisky közösség véleményformáló erejével,míg maga a whisky kedvelő réteg kapott egy újabb kijózanító pofont a vágyak és a valóság tekintetében.A single malt még most is csak pár százalékát teszi ki az éves whisky termelésnek.A single malt whisky köré felépült rajongói szubkultúra viszont pont forditottan arányos ugyanehhez az adathoz.Sajnos megvan az esélye annak,hogy ez a szubkultúra teljesen az elitizmus felé fordul,ennek már megvannak a jelei mind személyi mind egyéb kérdésekben.A nagy átlag pedig egyre drágábban jut hozzá az újdonságokhoz és a minőségi maltokhoz.Ahhoz pedig,hogy a Manager’s Choice-hoz bárki hozzáférjen vagy gyűjtószenvedély vagy vastag pénztárca szükséges.

Lássuk milyen maltokkal zárul ez a “történelmi” sorozat.

Auchroisk 1999, first fill bodega sherry european butt, 60.6% ,cask#11323 ,622 palack

Benrinnes 1996, refill american hogshead, 59.3%, cask#8994, 328 palack

Glenlossie 1999, first fill american bourbon barrell, 59.1%,cask#14098, 207 palack

Glendullan 1995, first fill european butt, 58.7%,cask#12718, 635 palack

Knockando 1996, first fill spanish butt, 58.5%,cask#80079, 599 palack

Clynelish 1997, first fill bourbon barrell, 58.5%,cask#4341, 232 palack

Lagavulin ,first fill bodega sherry butt, 54.7%, cask4477, 597 palack

A tavalyi pletykák szerint ezzel az utolsó megjelenéssel egyidőben tervbe volt véve,hogy a Diageo legújabb lepárlójából a legelső hivatalos whisky palackozás is a nyilvánosság elé kerül.A mostani sajtóanyagból viszont hiányzik a név.Vajon hova tűnt a Roseisla??Talán nem nagy rizikó megjósolni,hogy hamarosan hallunk még erről.

Reklámok

One thought on “Az utolsó adag Manager’s Choice

  1. Visszajelzés: Ez volt az év-május « The Maltbank Herald

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s