whisky

Nyitottság,kíváncsiság,fogékonyság

Alig három évvel ezelőtt egy fiatal szentendrei anyuka elfuvarozta gyermekeit az iskolába,óvodába,hazament és elkezdett whiskyzni.És azóta is ezt csinálja.Szerencsére..

Semmi rosszra ne gondoljon senki a fenti,kissé félreérthető, hatásvadász sorok után.De a valóság nem áll messze a fentiektől,igaz,a kép kissé árnyaltabb.A hölgy Szatmári Katalin,aki életének egy pontján elhatározta,hogy addig megszerzett szakmai tapasztalatait,kapcsolatait,idejét és saját kedvtelését intézményesíti.A piaci helyzet kínálta lehetőség és a személyes ízlés találkozott a korábban a szeszipar marketing területén dolgozó Katalin életében.Megszületett a magyar whisky kereskedelem első szakboltja,a Whiskynet.Egészen pontosan virtuális bolt a helyes kifejezés,hiszen a Whiskynet egy webáruházként indult.A hozzáértés,a szenvedélyes munka és persze az igények rövid időn belül sikert hoztak.A Whiskynet,Szatmári Kati munkájának köszönhetően,egy éven belül elnyerte a magyar internetes kereskedők legfontosabb vetélkedésén az első helyezést,a Goldenbolt azaz a legjobb internetes bolt címet.Az azóta eltelt időben a Whiskynet az online világból kilépve, a virtuális bolt mellett igazi,hagyományos értelemben vett üzletet nyitott az V.kerületben,a Veres Pálné utcában.Bővült a kínálat,nőtt az igény,felépült egy csapat a Whiskynet és Whisky Shop munkatársaiból.Mindez elég erőt és alapot adott egy korábbi baráti ötletelésből kiinduló esemény megvalósításához,így 2010-ben újabb sikert elkönyvelve, Katalin és cége az első magyar,budapesti Whisky Show főszervezőinek egyikeként tovább népszerűsítette az életvizet.

Szatmári Katalinnal beszélgettem.

The Maltbank Herald:Kati,milyen volt az első?:)

Szatmári Kati/Whiskynet.hu:Az elsőt sohasem felejti az ember:)Nekem 1991 februárjában,az edinburghi The Scotch Whisky Experience bárjában egy Lagavulin 16 éves volt.

TMH:Megszoktad kóstolni a whiskyket mielőtt bekerülnek a kínálatba?Milyen a viszonyod fogyasztóként a whiskyvel?

Kati:Miután a nálunk kapható whiskyk nagy részét csak mi forgalmazzuk Magyarországon,ezért beszerzés előtt csak akkor van módom megkóstolni az italt,ha előzőleg külföldön már találkoztam vele akár a lepárlóban,akár egy kiállításon,vagy ha még mintaként megkapjuk a lepárlótól,forgalmazótól.Ha erre nincs mód,akkor az országba való beérkezés után szoktunk a kollégákkal “új termék szeánszokat” tartani.Ilyenkor nem ritka a 19-20-as tételsor sem:)

TMH:Kijelenthető,hogy alapítása óta a Whiskynet/Shop piacvezető a whisky kiskereskedelemben.Idén lesztek négy évesek ,de Te már nem sokkal az alapítás után,a 2008-as Goldenbolt cím elnyerésekor azt nyilatkoztad egy gazdasági lapnak adott interjúdban,hogy 2010-re eldől mennyire lesz majd erős a cég a további fejlődéshez,irányhoz.Ez bejött?Merre tartotok most?

Kati:Igen,három év után már látjuk a fejlődés ívét.Nagyon sok tervünk,elképzelésünk megvalósult,de még számos ötletünk van a jövőre nézve is.Ezeket idő,anyagi és tárgyi források függvényében szeretnénk szép sorban megvalósítani.Évekre előre megvannak a feladatok,tervek.

TMH:Emlékszel még az első palackra amit eladtál?

Kati:A 2007-es Szentendre Éjjel-Nappal rendezvényen volt a megnyitónk ahova csupa barát,ismerős jött el a szentendrei raktárunkba.A Wilson&Morgan House Maltja volt az első whisky amit eladtunk.

TMH:Nemrég volt karácsony.Ez hagyományosan kiemelt időszak a kereskedelemben.A whisky vásárlás tekintetében mennyiségi vagy minőségi változást hoz az ünnepi szezon?

Kati:Inkább mennyiségi a változás,minőség és whisky tekintetébe kevésbé.Talán kicsivel többen keresik a dekoratív csomagolásokat és a poharas összecsomagolásokat.És egyértelműen több hölgy rendel ebben az időszakban,ajándékba a párjának.

TMH:A magyar whiskyfogyasztási szokások hogyan változtak az elmúlt években?Mondhatjuk,hogy amióta Ti vagytok,a Whiskynet megváltoztatta ezt a fogyasztó réteget?

Kati:Az,hogy bármit is megváltoztattunk,túl fellengzős kijelentés lenne.De tény,hogy míg az elején bátortalanul nyúltak a Magyarországon ismeretlen márkák felé-Arran,Bruichladdich,BenRiach,Glenfarclas-addig mára komoly rajongó tábora alakult ki ezeknek a brandeknek.Nehezen fogadták el azt a tényt is,hogy vannak limitált palackozások,azaz,ha megkedvelnek egy whiskyt vagy valahol kóstolta aki nálunk vette,az legközelebb talán már nem elérhető.De ebben is megtörtént a változás,ma már a limitált palackozás érték,kuriózum,sokan kifejezetten ezt keresik.Ugyanilyen örömteli változás a független palackozók elfogadása,ami a mi megjelenásünk előtt végképp ismeretlen fogalom volt.Erre a szegmensre a mai napig az átlagnál nagyobb figyelmet fordítunk.

TMH:Mit fogyaszt egy átlag magyar whiskyrajongó?És kit szeretnél Te látni ,ha a jövő magyar whiskyfogyasztóját elképzeled?

Kati:Sajnos vagy nem sajnos,de a többség még mindig csak blendekben gondolkozik,náluk egy Chivas 12 éves a non plus ultra.Egyébként mi “az átlag magyar whisky fogyasztóval” nem is találkozunk,hozzánk nem az átlag jön:)) Amit én szeretnék látni,az a nyitottság,egészséges kíváncsiság,az újra való fogékonyság,a merev dogmák,elutasítások feladása.Ja és nem csak a whisky fogyasztás területén..

TMH:A tavalyi Whisky Show nem csak azért volt fontos esemény a hazai  minőségi italfogyasztási kultúrában mert az első ilyen volt,hanem mert maga a rendezvény is remek szervezés volt.Én akkor azt írtam itt a blogon,hogy ez nem csak a szervezőkre tesz egy nemes terhet a jövőt tekintve,hanem magukra a fogyasztókra is.Mit gondolsz erről,volt pozitiv elmozdulás?

Kati:Valóban,a Whisky Show egy rendkívül jó hangulatú,örömteli rendezvény volt.Mi is rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk.Elmozdulást ugyanakkor nem mondhatnám,hogy érzékeltünk,hiszen többnyire oda már az egyébként is nyitott,whisky iránt átlag felett érdeklődők jöttek el.Talán ez már egy másik szint lesz,egy másik Show után.

TMH:Lesz idén Whisky Show?:)

Kati:Ez sok mindentől függ.Leginkább a szervezők idejétől,energiájától és persze a potenciális,elsősorban külföldi kiállítók idei “versenynaptárától”.Mint mindennek,ennek is megvan a dinamikája,siettetni sem szerencsés,de ha eljön a megfelelő időpont,azt ki kell használni.

TMH:Még az előző kérdéshez csatolva.Tudjuk,hogy a skandináv,németalföldi whisky szubkultúrához mérten is van pár évtizednyi lemaradásunk.Náluk országszerte virágzik a sok különféle méretű és érdeklődésű whisky klub.Lényegesnek tartod,hogy Magyarországon vidéken is alakuljanak whisky klubok vagy a magyar piaci méretből adódóan inkább egy még egészséges centralizáció a jobb?

Kati:Én az alulról jövő építkezésben hiszek.Akár centralizálni akár vidéken terjeszkedni csak úgy,”felülről” vagy tervezetten nem lehet.Már most is létezik egyik vidéki nagyvárosban egy “keménymag“,akiknél már mi is többször voltunk whisky kóstolót tartani.Ők maguk is rendszeresen feljárnaka különböző whiskys eseményekre,sőt külföldi vásárokra is kilátogatnak és benne vannak a nemzetközi vérkeringésbenis,különböző közösségi oldalakon keresztül.De nem miattunk,hanem mert eleve is bennük van az igény.

TMH:Milyen mértékben oszlik meg az igény a blendek,maltok,bourbonok közt?

Kati:Hála Istennek a mi vevőink nem tükrözik az átlag magyar whisky piacot.Nálunk egyértelmű túlsúlyban van a skót single malt.

TMH:Te milyen whisky karaktereket,jegyeket  kedvelsz?

Kati:Csak a magánéletemben vagyok monogám..Egyébként nagyon szeretek új dolgokat kipróbálni,felfedezni.Általában nem ragaszkodom dolgokhoz,ízekhez,palackokhoz.Éppen ezért például nem is gyűjtöm a whiskyt.Igyekszem változatosan élni és “whiskyzni”:).Nincs kimondott kedvencem sem,ha fűződik lepárlóhoz vagy palackozáshoz érzelmi viszonyom,az többnyire személyes indíttatású.Nem az ital milyenségéhez kapcsolódik.

TMH:A bolti és az on-line vásárlásnál érezhető valami sajátosság?

Kati:A bolt már egy ideje nagyobb hányadát teszi ki a forgalmunknak mint a webshop.Azt gondolom,hogy ez a konzervatívabb fogyasztói szokásoknak köszönhető,annak ellenére,hogy a nemzetközi trend épp a web-kereskedelem felfutását éli.A web-shopban és a boltban elkülönített törzsvásárlói rendszer működik,hiszen a két szegmens vásárlói rétege szinte teljesen különbözik.Az akciók viszont teljesen megegyeznek időben is és termékre vonatkozóan is,mert azt vettük észre,hogy a bolti vásárló is előzetesen a neten tájékozódik.Ilyenkor az akciós termékek árai a neten és a boltban is megegyezik,ami a nem akciós termékeknél nincs így.A boltban természetesen mindig lehetőség van kóstolásra,néhány már nyitott palack illatolására.

TMH:Még Skóciában sem tökéletes a bárokban,éttermekben a whisky ajánlásához szükséges háttér.Az alapanyag megvan de az ismeretek hiányosak.Mi a helyzet az otthoni hotelekben,bárokban,éttermekben a whisky kínálat,kínálási és fogyasztási szokásokkal?

Kati:Sajnos ez a terület még fehér folt számunkra.Természetesen az on-trade-ből is van számos partnerünk,de sajnos ez nagyon kis szám.Ebben a szegmensben nemcsak a személyzet,de gyakran a tulajdonos is és maga az “intézmény” is gyakran változik,cserélődik.Ilyen körülmények között nehéz hosszútávú,komoly partneri kapcsolatot kiépíteni.

TMH:Mesélnél milyen a kapcsolatotok a nemzetközi partnerekkel?

Kati:Évek óta tartó nagyon jó kapcsolatban vagyunk mind a skót,mind pedig az egyéb külföldi beszállítóinkkal,nagykereskedőkkel.Mindegyiket személyesen ismerjük,rendszeresen látogatjuk őket.A nemzetközi whisky világ olyan,mint egy vándorcirkusz.Bármelyik kiállításra mész a világ bármely táján,ugyanazokkal az arcokkal futsz össze.Legfeljebb egyik évben mondjuk még az egyik lepárló standjánál áll,következő évben egy másikat képvisel.Személyes jóviszony? Például Barbara McEwan,Jim McEwan a Bruichladdich lepárlómesterének és egyik résztulajdonosának a felesége különösen csodálatos ember.Lányos anyákként nagyszerűen eltudunk beszélgetni a gyermekeink viselt dolgairól.

TMH:Szaksajtó,közösségi felületek?

Kati:Éjszakénként rendszeresen “szörfölök” a külföldi oldalakon,blogokon,nem csak whisky témakörben.Sokszor egy boros vagy épp parfümös oldal is tartogat tanulságokat,jó ötleteket.

TMH:Szoktad olvasni a Maltbank Heraldot is?:)

Kati:Igen,rendszeresen belefutok a Te írásaidba is,amik kapcsán a naprakészség,az elképesztő info mennyiség és a ráfordított idő nyűgöz le elsősorban.

TMH:Hogy zajlik egy munkanapod?

Az én napom már kora reggel  a gép elött kezdődik,elintézem a sürgős adminisztratív ügyeket.A gyerekek már elmentek suliba,ilyenkor még nincsenek telefonok,nyugodtan lehet dolgozni.Napközben jönnek a telefonos megkeresések vagy a személyes találkozók.Délután a gyerekeké vagyok,este 9-től késő éjszakáig pedig megint Whiskynet.

Nem hangzik túl izgalmasan,ugye? Ha nem a whiskyről szólna,én is nehezebben viselném:))

TMH:Köszönöm a beszélgetést!:)

Nos,azt nem sikerült ugyan kihúznom Katiból,hogy esetleg bejelentse,hogy igenis idén is lesz Whisky Show,viszont érdemes megjegyezni mit említett a jövő kapcsán:”.. nyitottság,egészséges kíváncsiság,az újra való fogékonyság..”.

A magam részéről szeretném megköszönni Szatmári Katalinnak a rám fordított idejét.És külön a blogot méltató véleményét.A Maltbank Heraldra fordított időről és energiáról pedig én is azt vallom mint Kati a saját munkájáról:

Ha nem a whiskyről lenne szó,én is nehezebben viselném!:)


(fotók:whiskynet.hu,hvg.hu)


Reklámok

One thought on “Nyitottság,kíváncsiság,fogékonyság

  1. Visszajelzés: A második!-II.Budapest Whisky Show « The Maltbank Herald

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s