whisky

Régi-új büszkeség:Glenmorangie Pride

Az elmúlt években a Glenmorangie palackozásai nagyon elegáns hangzású neveket kaptak.Kezdődött a különböző érleléseik lecserélésével,nem csak a hordók tekintetében,hanem a megjelenésükben is.A burgundi,madeira érlelés kiszállt,a “wood finish”sorozat átalakult.Lett helyette portói,sherry és sauternesi érlelés olyan szép nevekkel mint Lasanta,Quinta Ruban,Nectar d’Or.Aztán a kifinomultság és egy apró üzleti pozicionálási korrekció után jött a Signet,Astar,Sonnalta,legutóbb pedig a Finealta.

A Glenmorangie single maltjainak megjelenése egyértelműen a francia gyökerű tulajdonos,a Moet Hennessy (amely Glenmorangie plc.néven tulajdonolja a Glenmorangiet és az Ardbeget,az MH tulaja pedig a Diageo és a Louis Vuitton Moet Hennessey konzorcium) által képviselt irányvonalhoz kezdett közelíteni a 2004-es tulajváltás után.Azóta a Glenmorangie az egyik,ha nem a legkomolyabb szakmaisággal kezeli az úgynevezett “wood policyt” vagyis a fa és hordó kiválasztás,készítés és az érlelés fázisait.Ezt a magasfokú igényességet,szakmaiságot,kiválóságot ültette át a lepárló marketingcsapata a palackozások megjelenítésébe.A sima 10 éves Glenmorangie megkapta az Original nevet,az érlelések pedig a bevezetőben nevesített formában jelennek meg azóta.Ez a fajta ráncfelvarrás rövid távon talán azt eredményezte,hogy a magasabb piacokon,az igényesebb vásárlók egyértelmű becélzásával a whiskyk ára növekedett.Talán ennek is betudható,hogy hosszú idő után a Glenmorangie elvesztette a pozíció harcot a Skócia legkedveltebb single maltja fronton a Glenfiddich-hel szemben.Az is valószínű,hogy ebben a presztizsharc értékű piaci versengésben elszenvedett csorba nem viselte meg nagyon a Glenmorangiet,hiszen amit vesztettek a révnél,azt,ahogy mondani szokás,behozták a vámon.Pontosabban a vámmentes travel retail szegmensben.A megújult külsővel,nevekkel és a kifinomultabb karaktereivel a Glenmorangie világszerte sok új rajongót is szerzett magának.Persze közel sem új dologról van szó a Glenmorangie minőségét és ismertségét tekintve.Már jóval a Moet Hennessey megjelenése előtt az aktuális tulajdonosok ikonikus maltokat készítettek a Glenmorangie lepárlóban.

Az egyik ilyen whisky a 2002-ben piacra került 20 éves Glenmorangie volt,amelyik 18 évnyi bourbon hordós alvás után kb.két,két és fél évet sauternes hordóban is pihent.A hordó a világhíres Chateau d’Yquem borászattól érkezett anno a Glenmorangiehoz.Így nézett ki az akkor Glenmorangie 1981 Sauternes Wood finish néven bemutatott single malt:

A fenti palackozás megjelenése óta eltelt nyolc év.

És erre a nyolc évre építve a jövő hónapban,áprilisban,jön a legújabb Glenmorangie.Mondhatjuk,a fenti whisky “folytatása”.A 18 évnyi bourbon hordós időszakaszt mostanra egy 10 éves sauternesi hordós időszak követte.A 28 éves Glenmorangie a keresztségben a PRIDE nevet kapta.A Signet,Sonnalta,Finealta után talán kevésbé tűnik dallamosnak,de a névválasztás-büszkeség-talán jelzi,hogy a lepárló szakemberei hogyan ítélik meg ezt a régi-új palackozást.Ha csak az 1981-es sauternesi érlelés mellett a másik híres Glenmorangie sauternesi érlelés,a Nectar d’Or sikerére,népszerűségére gondolunk,akkor egy 28 éves Glenmorangie sauternesi érlelés valóban igazi büszkesége lehet(lesz) a lepárlónak.A hivatalos informálás előtt ami még a Glenmorangie Pride-ról tudható,hogy 1 literes dekanterben,és extrém módon limitált mennyiségben jelenik majd meg.Erre utal a beharangozott kb 2500 angol fontnyi ár per dekanter is.A még fellelhető nyolc évvel ezelőtti palackok kb 4-500 fontért elérhetők.FRISSITÉS:Április végén egy las vagas-i hotelben a Glenmorangie hivatalosan is bemutatta a Pride 1981 nevet kapott ritkaságot.A három Michelin csillagos sztárszakács,Pierre Gagnaire kreálta,négyfogásos menü kimondottan a Glenmorangie Pride aromáihoz lett kreálva.Magáról a whiskyről az eredeti bejegyzéshez képest annyival tudunk most többet,hogy 18 év first-fill(elsőtöltésű) bourbon hordó után tíz évet pihent a Chateau D’Yquem Sauternes hordójában,majd meglepő erővel,56.7% alkoholfokkal palackozták.A palack egy Baccarat kristály dekanter,ami egy exkluzív fadobozban,meglepő módon van elhelyezve.Összesen száz darab dekanter kerül a “piacra”.

(a képen Brian Cox vice president Glenmorangie USA,Dr.Bill Lumsden a kreátor,Pierre Gagnaire a chef és Marc Hoellinger a Glenmorangie marketingkommunikációs igazgatója.Hogy mi van a poharukba,azt nem szeretném tudni..:)

A Glenmorangie tehát töretlenül halad tovább azon az úton amerre a legtöbb lepárló csak szeretne haladni.Ráadásul a Glenmorangie ezen az úton sikereket is elér.Ha valamire,akkor a Glenmorangie megújulására valóban büszke lehet mindenki,aki abban részt vett.Ahogy valószínüleg nagyon büszke lesz az is,aki az igazi ritkaság,a Glenmorangie Pride leendő tulajdonosa lesz!

Advertisements

One thought on “Régi-új büszkeség:Glenmorangie Pride

  1. Visszajelzés: Glenmorangie – Az úton menj tovább..! « The Maltbank Herald

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s