whisky

Őszi malt sztorik

Itt van az ősz,az egyik legizgalmasabb szakasza a whisky-évnek ,benne rengeteg új palackozással,rendezvényekkel és egyéb sztorikkal. Pár nappal a budapesti whisky show előtt ezekből szemezgetek párat.

Kezdjük az egyik legforróbb témával, egy történettel amitől jelenleg forrong a whisky közösség és amiben nehéz állást foglalni anélkül,hogy az ember ne tegyen hitet vagy érzelmi vagy ésszerű megközelítések mellett. Amiben ugyan semmi új nincs, hiszen általában minden állásfoglalás nagyjából ezen két megközelítés ütközöpontja de most whiskyről van szó. Ami fogyasztóként érzelmi kérdés.A whisky világában dolgozva azonban van egy ésszerű megközelítés is amit sajnos szintén figyelembe kell venni.

Történt , hogy a legkifinomultabb blendeket gyártó  boutiqe blender cég , az idén 15. születésnapját ünneplő Compass Box kiadott két whiskyt . Az egyik a már ismert Flaming Heart ünnepi verziója , a másik egy “This is not a luxury whisky” nevű ital.Nem is volt ezzel semmi baj, mindkét cucc a legmagasabb minőségű blendek színvonalán mozog,a szokásos Compass Box dizájnnal megjelenítve. Kifinomultság minden szinten. Még a szokásoknak megfelelő módon abban is, hogy a lehető legpontosabban osszák meg a vevőkkel mit is tartalmaznak a blendjeik. És ez volt a pont ahol kitört a hiszti. Az SWA azaz  Scotch Whisky Association, a skót whisykipar legnagyobb érdekképviseleti közössége egy bejelentés után vizsgálatot kezdeményezett és eltiltotta a Compass Box céget attól, hogy megossza a blendek tartalmára vonatkozó adatokat a vásárlókkal. Logikus a kérdés,vajon miért ? És ki volt az a bejelentő akinek szúrta a szemét a transzparencia ?

Nézzük előbb a Compass Box két említett whiskyjének leirását, az eredetit,amit el kell tüntetniük minden felületről és amit a jövőben nem kommunikálhatnak.

Ez a Flaming Heart Anniversary Edition leirata :

fh1500009
Ezen az ábrán látszik az, ami a gondot okozta valakinek. Az SWA közleményből kiderül,hogy annak, aki a jogokat gyakorolja az emlitett brandek felett. Vagyis a Clynelish,Caol Ila, etc tulajdonosa volt a vamzer . Az pedig ugye a kedves Diageo. Na, de haladjunk tovább. Látható,hogy a Compass Box korrekten elmondja, hogy a blendben milyen malt whisky van, hány százalékát teszi ki az a blendnek, milyen hordóban voltak az összetevők érlelve és az ábra alatt – az eltiltás elöttig – megosztották azt is, hogy hány évesek ezek a cuccok a Flaming Heart blendben, valahogy így : ” Caol Ila 65.6% of the blend (27.1% from 30 year old refill hogsheads and 38.5% from 14 year old refill hogsheads), 24.1% Clynelish aged 20 years, and 10.3% of the highly active new French oak hybrid barrels which aged a blend of five year young Highland whisky from Clynelish, Dailuaine and Teanninch for another two years.”
És ez az a pont ahol bejön az ésszerűség . Mert mit is mantrázik minden whiskyfogyasztó a szabályokra hivatkozva ? Hogy egy kevert whiskyben mindig csak a legfiatalabb korú whisky évét kell feltűntetni. Mit kell ? Csak azt szabad, ha már belekezdessz abba, hogy elmondod hány éves is a cuccod. Ez így azt gondolom tisztességes, senkinek semmi gondja nincs vele. Valljuk be, sokkal jobban kiakadnánk ha egy blendre az lenne írva, hogy 25 éves mközben a receptúra szerint egy kilencvenkilenc százalékban mondjuk három éves whiskyhez egy százaléknyi huszonöt éves whiskyt kevernének. Joggal éreznénk becsapva magunkat. Dehát , a Compass Box nem korjelölt formában jelentte meg a Flaming Heart Anniversary-t, akkor mi a baj,kérdezhetnénk ? A baj az, hogy létezik egy európai uniós szabályozás amire a besúgó Diageo és a szervilis SWA is hivatkozik ( oké,itt most nem vagyok túl korrekt,hiszen amit a két említett csapat tesz az semmi más mint a szabályok betartása ) . Amire hivatkoznak :
REGULATION (EC) No 110/2008 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
of 15 January 2008
on the definition, description, presentation, labelling and the protection of geographical indications of
spirit drinks and repealing Council Regulation (EEC) No 1576/89
(…)
Article 12
Specific rules concerning the description, presentation and labelling of spirit drinks
(…)
3. Without prejudice to any derogation adopted in accordance with the regulatory procedure with scrutiny referred to in Article 25(3), a maturation period or age may only be specified in the description, presentation or labelling of a spirit drink where it refers to the youngest alcoholic component and provided that the spirit drink was aged under revenue supervision or supervision affording equivalent guarantees
Vagyis semmilyen formában, még az ital marketingjében sem, pláne nem a címkézésén nem lehet mást feltüntetni mint a legfiatalabb ital korát. Vagyis a szabály még akkor sem enged kivételt ha a cimkéden ugyan korjelölés nincs de a promóciókban,lásd egy weboldalon a whisky leirása vagy az arról kiküldött céges promo email sem tartalmazhat ezzel ellentétes adatokat.
Fogyasztói szempontból menjen a kurva anyjába a diageo,swa,unio,meg mindenki aki egy amúgy teljes mértékben jogos fogyasztói igénnyel szemben fellép és éljen a Compass Box mert korrektül elmondja az összetevők adtait.
Rendben,egy null az emócióknak.
Másrészt a whisky közel kilencven százalékát a blendek teszik ki, hatalmas cégek elképesztő mennyiségben készítik ezeket és felfoghatatlanul sok pénzt keresnek vele maguknak és nyilván Skóciának ( pardon, Nagy-Britanniának ) . Mind logisztikailag mind szakmailag nehezen kivitelezhető , hogy a blendeken  feltüntessék azt amit a Compass Box most prezentált nekünk.Hiszen a blendek az állandóságot képviselik,igy – bár ellentmondásnak tűnik az állandóság emlegetése után – sokszor előfordul,hogy a konstans minőségért a rengeteg összetevő közül valamelyik változik arányában.Nehéz lenne ezt lekövetni.Nyilván ez mellett az sem érdeke egy nagy cégnek sem,hogy feltétlenül tudjuk,mi is a recept. Vannak akik generációk óta titokban tartják.Szerintem ez is érthető.
Emóciók-Valóság 1:1.
Felmerül a kérdés, hogy attól,hogy valami nincs tiltva attól az még nem kötelező.Vagyis miért lenne baj,hogy egy mini cég mint a Compass Box elmondja mi van benne,ha egy megacég mint a Diageo meg nem ? Azt hiszem ez meg már az erősebb kutya baszik effektus. Mivel a fent idézet reguláció megváltoztatásához a teljes uniós egység kellene, ezért ezen szabály belátható időn belül változni nem fog. Még akkor sem, ha a józan eszünk és a whisky iránti rajongásunk mást diktál. Addig marad a kvázi-lázadás,mondjuk a social media felületeken magánemberek, whisky blogok által megosztott információk, amikről mndenki tudni fogja, hogy hitelesek de a blender sosem fogja elismerni,hogy az hivatalos nyilatkozatokon alapul.
Ennek szellemében itt a “This is not a luxury whisky…” kiajánlása , mutassunk egy rutin fuck you!-t a nagyoknak, aztán haladjunk tovább.
0000700008
A következő sztori is egyfajta regulációhoz köthető de itt sokkal kevesebb hisztiről szól a történet . A Springbank megjelentetett egy 12 éves kiadást egy éve , ami teljes idejében bourbon hordós érlelés volt , a whisky pedig organikus termesztésből származó árpából készült . Mivel a lepárlónak nincs certifikációja arról,hogy a termelésük organikus, így hiába az alapanyag ezirányű bizonyítványa a whisky maga nem lehetett organic . A Springbank pedig a maga szokásos egyszerű,praktikus módján egyszerűen adott neki egy nevet , Springbank Green , utalva ezzel arra amire utalni kell. A whisky csomagolása értelemszerűen zöld lett, tovább erősítve az zenetet amit legálisan még sem nyilváníthattak ki. Ok, ennyi, semmi extra. Most itt a Green második kiadása, idén a whisky sherry hordós érlelés , 9000 palackkal jelenik meg és az alkholfok 46 %-os .
green2
A másik aktualitás Campbeltownból az ikonikus Springbank 25 Year Old megjelenés . A csomagolás az elmúlt években megszokott, kicsit mattabb talán, alkholfok 46 % -os, természetesen limitált kiadás .
SPR25.2015
Még egy igen csinos kis cucc jött Campbeltownból októberben , ez pedig egy hivatalos Kilkerran Single Cask palackozás volt.
 kil.sing
A harmadik sztori ismét egy bonyolult kérdést vet fel , hasonlóan a Compass Box – SWA történethez . A szereplők itt az Adelphi – az ismert független palackozó és a már termelő vadonatúj lepárló, az Ardnamurchan tulajdonosa – és a japán Hanyu pár hordónyi készlete . A történet egy elég egyszerű marketingfogáson alapul, kiadni valamit ahol a skót és a japán kulturális örökség összekapcsolódik és segít eladni a whiskynket . Ezt legutóbb a Bowmore tette meg, a Mizunara Finish nevű, a japán tölgyhordóban utóérlelt Islay whisky pedig kellő eredményeket hozott mind marketing, mind üzleti értelemben.Az Adelphi azonban lépett egy merészet és egyfajta fusion whisky néven bemutatott keveréket készített .Ehhez a raktáraiból Longmorn és Glen Garioch maltokat használt amihez a legendás japán whisky , az azóta már bezárt és nem termelő Hanyu készleteiből származó whiskyvel mixelt. A whisky neve Glover lett, tisztelegve a ” skót szamuráj “, Thomas Blake Glover tiszteletére. A skót szamurájról és a hibrid whiskyről ITT találhattok több infót.
Egyszerre jelent meg két különböző variáció a fúzióból , az egyik egy 14 éves , 44.3 %-os alkoholfokkal készült és 1500 palacknyi mennyiségben megjelenő száz fontos kiadás , a másik egy 22 éves , 390 palacknyi mennyiségben kiadott 53.1 %-os alkoholfokkal rendelkező, 1500 fontért kínált ital. A bemutatás egyidőben történt Aberdeenben és tokióban. A két különböző ország whiskyjének összekeverése,benne skót összetevővel érdekes kérdéseket vet fel a jövőre nézve .
A Glenrothes Distillery is újabb fejezetet nyit történelmében .Idén a megszokotthoz képest aktívabb volt a lepárló . A Berry Bros.& Rudd nevű kereskedőház felügyelete alatt álló Glenrothes egy Reserve Collection név alat frissített egy miniszériát nekünk. Kiadtak tavaly egy first-fill sherry érlelt Sherry Cask Reserve nevű malt whiskyt , az eddig Alba Reserve néven futó cuccukat Bourbon Cask Reserve névre keresztelték,erősítve a használt  hordótípus üzenetét . Pár hónapja bemutattak egy Vintage Reserve nevű maltot ami három évtized különböző évjáratából ,különböző hordótípusokból lett kreálva. A legfrissebb tagja a Glenrothes Reserve Collection sorozatnak egy tőzegelt Glenrothes, abszolút szokatlan verzió a lepárlótól. A Glenrothes Peated Cask Reserve csatlakozásával a Reserve Collection lefedi a skót single malt whisky legjellemzőbb variációit,mint a sherry hordós érlelés, a bourbon hordós érlelés, a vintage kiadások és a tőzegelt változatok. Egy korjelölt még talán hiányzik a teljes képhez,aztán folytathatnánk egy finiseléssel,igaz ezek egyike sem a Glenrothes sajátja. Bár a tőzeg sem volt eddig…
A Glenrothes Peated Cask Reserve 40 % -os alkoholfokkal kiadott, ex-Islay hordóban érlelt , klasszikus gyümölcsös Glenrothes, 1992-es évjáratból.
The-Glenrothes-Peated-Cask-Reserve
Új single grain whisky kollekciót dobott ki az Angus Distillers ( Tomintoul,Glencadam ) . A három whisky egyike korjelölés nélküli,  egy 8 éves és egy 12 éves palackozásból áll.A szelekció a Strathcolm név alatt fut majd.
stratcolm
És a manapság legfontosabb sztori a skót whisky világában, a bevétel története. A legújabb Macallan , tagja egy a következő öt évben kifutó szériának,egy negyvenezer fontos kristákydekanteres kiadás . Kétségtelenül szép, de a whiskyről magáról sokkal kevesebbet tudunk mint magáról a csomagolásról. Az árcédulára nem szeretnék kitérni , káromkodok így is eleget. Az új széria a Macallan Golden Age of Travel , a közlekedés öt legfontosabb eszköze előtt tiszteleg. Az első egy óceánjárót képvisel és a megjelenés ugyan szép de így sem érezni a pénzhajhászásnál többet a whiskyből.
Golden-Age
A történet tehát folytatódik. A legutóbbi , őszi hírek vegyes fogadtatásban részesültek. Örülünk a single malt népszerűségének de nehéz nem negatívan minősíteni a többségüket maga alá gyűrő mohóságot .
Mi,magyarok foglalkozzunk inkább ebben a percben a saját sztorinkkal. Ötödik alkalomal jön a budapesti whisky show. És jövőre az is egy újabb szakaszba lép,köszönhetően remélhetőleg az idei év sikerességének is, amit napokon belül mi, fogyasztók,rajongók segíthetün kibontani . Jövőre két napos budapesti whisky rendezvény van kilátásban. Igen, egyszerű lenne azt mondani, hogy persze, hiszen épp a fenti hírek a bizonyítékai annak, mennyire népszerű és sikeres a whisky . Mégsem menne ismerve a hazai viszonyokat lelkes, érdeklődő,felkészült magyar vendégek nélkül az,hogy öt év alatt egy szűk szubkultúrából egy kétnapos rendezvénnyé nőjön egy árérzékeny termék ünneplése.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s