Stabil a malt whisky helyzete a brit üzletekben

A nemzetközi gazdasági válság a világ minden részén,minden szegmensben érzékenyen érintette a gazdasági élet szereplőit.Az átlagemberekről meg nem is beszélve.Cégel mentek csődbe,egész iparágak kerültek bajba,drasztikusan csökkentek az üzleti eredmények.Természetesen a szeszipar sem volt kivétel.Vagy mégis?

A Nielsen nemzetközi piackutató cég jelentését lapozgattam a napokban,ami a 2010-es évre vonatkozó adatokat összegezte a nagyáruházak,kereskedelmi egységek,boltok,diszkontok eladási eredményeit tekintve.Jelezném,hogy az alábbi írás ezen adatokra épül,nem a bárokban,kimért egységben eladott italokra.Természetesen a single malt whisky volt ami érdekelt a riportból.Nézzük mi a helyzet a brit üzletekben malt whisky kérdésben.

A gazdasági válság a közzétett adatok alapján azt mutatja,hogy a malt whiskyt kevésbé érintette meg a globális recesszió.A tavalyi adatokhoz viszonyítva azt látjuk,hogy a brit áruházak polcairól eladott maltok nem csak,hogy megőrizték eredményeiket hanem növelték is azt.Legalábbis az eladási érték 1% emelkedést mutat,konkrétan a 2010-es évben a malt whisky 135 millió fontsterling értékben volt szereplője a bevételeknek.Érdekes,hogy a mennyiségi adatok viszont 5%-os csökkenést mutatnak,2010-ben az eladott malt whisky összesen 45 000 hektoliter volt.Nem értek a közgazdasághoz,ezért lehet,hogy nagy örömöt nem jelent ha egy termék kevesebb mennyiségben fogy de többe kerül.Legalábbis gazdasági szempontból.Feltételezem ezt a helyzetet egy áremelkedés okozza.Erre is van adat,egy literre viszonyított átlagára egy malt whiskynek 2009-ben 28.34 font volt,addig 2010-ben már 30.10 font.Ez a riport szerint 6%-os emelkedést jelent.Hasonló emelkedést mutat például a vodka is,a vizsgált italtípusok közül és ezzel ez a két fajta hozta a legnagyobb változást ár kérdésben egy év alatt.A vizsgálat egyébként a vodkát,gint,blended whiskyt,rumot,import whiskyt,likőrőket és specialitásokat,brandyket és a malt whiskyt monitorozta.A fent említett 135 millió fontos eladási eredménnyel és mennyiséggel egyébként messze a legkisebb  a malt whisky részesedése a piacon,legalábbis a felsorolt italfajtákhoz viszonyítva.Összehasonlításként a blended whisky adatai:804 millió font és 512 000 hl.A szakemberek véleménye szerint a remek eredményt hozó malt whisky népszerűsége annak köszönhető,hogy annak ellenére,hogy megmaradt premium terméknek,sikeresen mozdult ki egy berögzült állapotból.Ez az állapot pedig egy olyan általános vélemény eredménye volt,hogy a whisky egy öreguras,drága termék.Az elmúlt években ez szerencsére változott és a single malt whisky népszerűsége robbanásszerűen nőtt a fiatal fogyasztók és jelentős mértékben a hölgyek körében.A népszerűséget generáló tevékenységek külön megérnének egy misét de maradjunk a bolti eladásoknál e posztban.A boltokban is egyre rugalmasabban kezelik és fogadják a felelős emberek a cégek olyan irányú innovációit,amik az eladásokat segítik.Az egyik legeredményesebb ilyen eladás ösztönző technika volt,hogy az egyik brit áruházlánc nem a megszokott régiók szerint vagy márkaerősségnek megfelelően helyezte el a polcokon a maltokat,hanem ízek szerint csoportosította őket.A könnyű,virágos kategóriától a tőzeges-füstösig felosztott rendszerben a vásárlók sokkal könnyedébben vehetők rá a vásárlásra.

Nézzük a Top 10 maltot, a két mért adat alapján felállított lista végén a százalékos eredmény az előző évhez viszonyított változást mutatja.A márkanév után zárójelben a tulajdonos cég neve.Elöl a divizió,utána az “anyacég”.

  1. Glenfiddich (William Grant and Sons)  +34%
  2. Glenmorangie Original (The Glenmorangie Co./Moet Hennessey/)  -29%
  3. Isle of Jura (Whyte and Mackay/United Spirits/) +54%
  4. The Glenlivet (Chivas Brothers/Pernod Ricard/) -30%
  5. Laphroaig (Beam Global Spirits and Wine/Fortune Brands/) +17%
  6. Aberlour (Chivas Brothers/Pernod Ricard/) -7%
  7. Talisker (Diageo) +13%
  8. Highland Park (The Edrington Group) +19%
  9. Glen Moray (La Martiniquaise) -21%
  10. The Balvenie (William Grant and Sons) +18%

A Glenfiddich első számú malt lett,a Glenmorangieval vívott évtizedes presztizsharc végül eredményre vezetett.Az okokról és a két márka italainak árairól írt tavaly márciusi poszt rávilágít arra,hogyan jutott a dobogó felső fokára a Grant család ikonikus whiskyje.Ebből a szempontból tehát semmi meglepő nincs a két éllovas tekintetében.A bronzérmes a Jura.

A Jura?A Juraaa????

Igen.Az indiai milliárdos Mallya whisky diviziójának single maltja a harmadik legnépszerűbb single malt a brit piacon.Fenomenális 54%-os eredménynövekedés több mint figyelemreméltó.De mi lehet ez mögött?Én nem tudok másra gondolni,mint arra,hogy a Jura két alapmaltjának számító 10 Years Old és a Superstition palackja elég egyedi ahhoz,hogy a jócskán 30 font alatti árával(22-26 font közt mozog a két emlitett whisky ára) vonzó termékké váljon.Én személy szerint nem tapasztaltam semmi extra marketing kampányt a Jura körül akármelyik boltban is jártam.Olcsó,csinos és mégis valami “más”.Mindenesetre el fogok gondolkozni és utána járok, mert ez mindenképp meglepő.

A negyedik helyre lökte vissza a Jura (és persze a 30%-os visszaesés) a The Glenlivet maltot.A Glenlivet a harmadik olyan márka a Glenfiddich és a Glenmorangie mögött amelyik a világban a legpopulárisabb név az átlag whisky fogyasztók körében.Bizonyára nem örülnek a Pernod szakemberei e kutatás mutatta eredménynek,de pánikról szó sem lehet.A nyáron a több milliós fejlesztés a lepárlójukban egyértelműen a pozitiv piaci előrejelzéseken alapul.A Pernod whiskyjei közül a francia piacon vezető Aberlour fért még be a brit boltok tizes elitjébe.Az Aberlour az a malt,amelyiket a sherrys élménnyel azonosítanak a vásárlók,pedig a populáris 10 évesük a kifinomult whisky rajongóknak már csak átlagos.Én az Aberlour top 10-es jelenlétét annak tulajdonítom,hogy a vásárlói rétegben van egy nagyon jól rögzült kép a whiskyről.És ez nyilván jó a Pernodnak,hogy az ő Aberlourjuk az átlag fogyasztónak “a finom” whisky.A két Pernod malt közé furakodva,a lista egyetlen islay maltjaként,ötödik helyen a Laphroaig.A kétségtelenül legismertebb, extrém Laphroaig jelzi,hogy a brit fogyasztók közt nem elhanyagolható a karakteres,igazi skót,tőzeges whiskyt kedvelő réteg.Az igazat megvallva a brit boltok polcain nincs vetélytársa ebben a kategóriában.Az Ardbeg például annak ellenére,hogy sokkalkifinomultabb világot mutat meg a whisky sziget ízeiből,teljesen más irányba pozicionálta magát.A többi szigetlakó pedig mennyiségben sem képes versenyezni a Laphroaiggal.Ráadásul ahhoz a minőséghez amit a Laphroaig mutat,az átlag 25 fontos ár a létező legjobb ár-érték arányt vonultatja fel.A 7. és 8. helyen két olyan malt osztozik amelyik szintén a minőségi ár-érték arány képviselője.A hetedik,a Talisker,meglepő módon az egyetlen malt a skót malt piac harmadát uraló Diageotól.Igaz,a Talisker kinyilvánítottan a Diageo legkiemeltebben kezelt single maltja.Nincs még egy olyan single malt a megacég 28 márkája közül,amelyik saját kampányt kapott volna,ilyen méretben.Persze se a poszterek,se a hirdetések nem lennének elegendőek a népszerűséghez,ha maga a Talisker nem egy egyedi,roppant finom whiskyről lenne szó.Sőt,a Talisker és a tengeri mentőszolgálat,az RNLI támogatójaként is generál egy komoly forgalmat a karitatív dolgok iránt fogékony brit vásárlók közt.A nyolcadik helyen egy másik sziget,Orkney képviselője,a Highland Park.Ők azok akik azt hiszem,hogy az igazi nyertesei a malt whisky fiatalok felé nyitásának.Szép,egyedi karakterek,erős brand,minőség.A Highland Park jelenléte a Top 10-ben már mutatja,hogy létezik egy új whisky vásárlói réteg.Megitélésem szerint a listán kilencedik helyen álló Glen Moray a jövő évi listán már nem lesz ott.Ez a könnyed,kellemes de átlagos malt a 2008-as tulajdonosváltás óta nem nagyon hallat magáról.Akik nem ismerik a lepárlók kapacitásait azokat esetleg meglepheti a Glen Moray ilyen mértékű jelenléte a brit piacon.Egy olcsó éskönnyen fogyasztható whiskyként egy jól pozicionált termék,de szinte megdöbbentő,mennyire háttérbe húzodott a francia tulajdonos megjelenése óta.És a lista adatai jelzik,hogy ennek ára van.A Balvenie ,megjelenése alapján,a polcokon lévő DoubleWood palackozásával a listán a különleges,nemes whisky pozicióját tölti be.Egyértelműen látszik,hogy a nagytestvér,a Glenfiddich mögött álló marketingszakemberek  remekül pozicionálják a Balveniet.Az érleléseik a travel retail szegmensben is jelentős súllyal bírnak és a brit áruházakban is sikerült a két alapmaltjukat a tíz legeredményesebb közé vezetni.Jelzem,a William Grant and Sons kapta a 2011-es évre az Icons of Whisky-Distillery of the Year díjazását.

Talán összefoglalva a lényeget ,kijelenthető,hogy a malt whisky stabil helyet foglal el a brit üzletek polcain.Ez pedig elengedhetetlen ahhoz,hogy végleg ledobja magáról a malt whisky azt a képet,hogy egy elavult,prémium termékként azonosítsa a közvélemény.Mert a tömegek még mindig ezekben az üzlettípusokban tájékozódnak elsősorban.De minél többen és minél változatosabban válogatnak a maltok közül ezen boltok vásárlói,annál nagyobb kiváncsisággal fordulnak majd a többi márka felé.

1 comments

Vélemény, hozzászólás?