Barman's Choice/Dramtagozat/whisky

Dramtagozat 2017 – Interaktív whisky kóstoló

 

Boldog új évet mindenkinek!

 

2017 első bejegyzése (ok,második,tegnap egy évzáró-évnyitó Lagavulin palackozással kezdtünk) egy formabontó vállalkozás bemutatása lesz. Egy olyan módja a whisky kóstolásnak, aminek megvannak az előzményei és a mintája. Ezt szeretném átültetni olyan formába, hogy a magyar single malt rajongók is élvezzék (akik egy része egyébként amúgy is egyre aktívabban használja a social media adta lehetőségeket, hogy fejlessze, megossza a whiskyvel kapcsolatos tapasztalatait). Az ő igényükre reagálva az elmúlt hetekben igyekeztem választ keresni arra, hogyan tudnám Edinburgból segíteni ezt. Nagyon megtisztelő mindenki érdeklődése, az, hogy olvassátok a blogot, hogy követitek a dolgaimat Facebookon, Instagramon. A kérdésekre még csak-csak tudok válaszolni ezeket a fórumokat használva, de a lényeg, a whisky megkóstolása értelemszerűen fizikai akadályokba ütközik. Eddig.

Most egy online, interaktív formában lehetőség merült fel arra, hogyan tudnám átadni azt, amit az elmúlt évtizedben tevékenykedtem a whisky világában. Hogy mi is az a barman’s choice, az a single malt ajánlási mód és kóstolósor felépítés, amivel napi szinten dolgoztam eddig, ami szerencsére volt annyira más, hogy sikereket hozzon nekem, örömöt és remélhetőleg elégedettséget azoknak, akik nyitottak voltak az ajánlásaimra, elfogadták azt a kóstoltatási stílust, ami a saját meglátásaimra, világképemre és tudásomra épült.

A kihívás az volt, hogy lehet olyan kóstolást tartani, amin magyar rajongók tudnak résztvenni úgy, hogy nem kell se Skóciába, se Budapestre (amennyiben nem ott élnek) utazniuk, ha kíváncsiak arra, hogyan csinálom én. A megoldást egy pár éve ismert és a whisky bloggerek közt népszerű módszer adta. Három-öt évvel ezelőtt pár lepárló mögött álló cég egy olyan projektbe kezdett, ami azóta kis túlzással rendszeressé vált. Új cégek kapcsolódtak bele idővel, egyre szélesebb közeget ért el és mindezt úgy, hogy a résztvevők, bloggerek, whisky rajongók, szakemberek ki sem mozdultak a saját szobájukból, mégis egyszerre, egy időben ugyanazokat a whiskyket kóstolták. A módszer eleinte arra épült, hogy adott cég kihasználva a social media adta széles elérhetőséget és gyors publikációt jelentő előnyöket, az újonnan megjelentetett single maltjaiból a hivatalos bejelentés előtt kipostázott 8-12 bloggernek egy-egy mintát, és a Twitter csatornán, egy adott hashtag használatával, előre meghirdetett időpontban a bloggerek egy irányított, a Twitter adta 140 karakternyi felületen megosztották a jegyzeteiket egymással, és a világgal. Így a cég egyszerre tudta használni saját termékeinek népszerűsítésére a hivatalos twitterét, a kóstolási forma újdonsága jelentette hájpot. A tweetekből blogbejegyzések születtek, így duplán is figyelmet generáltak. A kezdeti lelkesedést követte egy morális válság, amikor a bloggerek azon rágódtak, hogy sérül e a függetlenségük, ha ingyen fogadnak el mintákat a lepárlóktól, hiszen – bár soha ilyen irányú hivatalos elvárás vagy kérés nem hangzott el a cégektől – ott volt a kimondatlan igény arra, hogy a whisky blogjaik követőivel megosszák az élményüket. Így a lepárlók sokszor olyan rétegeket is elértek, akik azokat a bloggereket követték, akiket hitelesnek találtak, kedvelték őket. A legnagyobb kérdés az volt, hogy lehet e hitelességről beszélni akkor, amikor az ingyen minta adta “hála” az esetek nagy részében szinte csak pozitív jegyzeteket eredményezett. Én is sok ilyen twitter tastingen vettem részt, soha nem kérték tőlem, hogy jobbat, szebbet írjak, nem méricskélték azt, hogy egy magyar whisky blog követőinek száma szinte semmi, ha egy mainstream angol nyelvű whisky blogger profi oldalával hasonlítjuk össze. Egyszerűen egy jó móka volt, amivel a cégek elismerték a személyeket, akiket vagy ismertek, vagy a publikációik tömegeket értek el. Így mindenki jól járt. Aztán a vita a hitelességről elcsendesedett, minden publikáló eldöntötte, hogy azt az utat választja e, hogy csak saját pénzen vett whiskyket kóstol és ír róla, vagy elfogadja a mintákat. Az is segített az online vagy interaktív kóstolóknak a helyükre kerülniük, hogy idővel a rajongók felismerték, hogy ezt a módszert alkalmazva privát kóstolókat is tarthatnak. Ennek az volt a lényege, hogy sok angol nyelvű blognak a követői világszerte vannak, így a blogok ugyanúgy használták a metódust arra, hogy népszerűsítsék magukat és egyben egy jópofa dologgal kiszélesítsék az élményét annak, ami a whisky lényege. A megosztást. Minden értelemben. Még később ezekhez már blog sem kellett, privát rajongók szerveztek maguknak hasonlókat, így a modern médiafelületek végérvényesen részei lettek a globális és egyre növekvő, gyorsuló whisky közösség mindennapjainak.

Az én egyetlen problémám az volt mindig, hogy a 140 karakter nekem nem mindig volt elég, hiszen abban az időben a hashtag-ek még karaktereket vettek el a lényegi üzenetből. De privát úton továbbra is használom más bloggerekkel, külföldiekkel akik ismernek de nem Skóciában élnek, amikor valaki egy-egy palackot immár nem csak virtuálisan akar megosztani ismeretlen ismerőseivel,Facebook barátokkal, szakmabeliekkel.

Amikor a Dramtagozat technikai részén gondolkoztam, ezt a módszert vettem alapul, azzal a különbséggel, hogy egy gyors, privát, nem reprezentatív “piackutatással” kiderítettem, hogy a Twitter azok közt a magyar whisky rajongók közt, akik a Barman’s Choice blog követői, nem túl népszerű felület. Így maradt a Facebook, hiszen legtöbbjük ezen kersztül ismert meg, itt követ igazából, innen klikkel a blog posztjaimra. Oké, de hogyan lehet a Facebookon keresztül whiskyt kóstolni?

Alább pontokba szedtem a Dramtagozat legfőbb kérdéseit, azokra választ adva pedig remélhetőleg mindenkinek kirajzolódik, hogyan is működik, hogyan tud résztvenni egy a magyar whisky – és talán minden egyéb italkultúrát is ideértve -közegben teljesen újnak számító jópofa eseményen.

Nézzük is, hogyan működik majd a Dramtagozat!

 

springbankrk-still

 

Mi az a Dramtagozat?

A Barman’s Choice magyar whisky blog interaktív whisky kóstolója, ahol havi bontásban egy-egy kóstolósort tudsz végig inni úgy, hogy otthon ülsz. A kóstolósort én állítom össze. Azok egyfajta koncepciót követnek, mindig azt, ami bennem születik meg. Ugyanígy dolgoztam a whisky bárokban, a privát kóstolóimon. A sorok néha olyan koncepcióra épülnek, aminek elsőre úgy tűnik nem sok köze van a whiskyhez. De ez benne az egyediség. Néha a művészet, néha a sport, néha a napi aktualitások adnak az élet minden területéről olyan ötleteket, amikhez tudok egy-egy maltot kapcsolni. Néha olyan sorokat állítok fel, ami kimondottan edukatív céllal készül. Hol egy lepárló alapsorát, hol egy szélesebb, független palackozók kiadásaival kiegészült regionális sor kóstolásra kerül sor. Van amikor egy-egy hordófajtát, van amikor a whisky különböző időszakait igyekszem bemutatni, és van, mint ahogy említettem amikor mondjuk a magyar impresszionisták, a világ hét csodája, vagy épp a nők, könyvek, egyéb érdekességek inspirálnak.

Hol és hogy zajlik a kóstoló?

A kóstolón azok vesznek részt, akik egy adott összeget befizetnek – hiszen én nem vagyok lepárló, cég, a kóstolónak vannak költségei mint a whiskyk beszerzése, a postázás, stb. A magyar viszonyokat ismerve igyekeztem egy több mint korrekt összeget kikalkulálni, ami egy rövid ideig, amíg kiderül, van e rá igény, fedezni tudja a Dramtagozatban résztvevők szórakozását. Az árakról később. A whisky kóstoló a Facebookon “zajlik” majd. A résztvevők egy zárt csoportban, előre meghirdetett időpontban leülnek a gépük elé, és az általam vezetett, posztokban és kommentekben zajló kommunikáció alatt osztják meg az élményeiket és kapnak instrukciókat a kóstolást tekintve.

Hogyan kapom meg a whiskyet?

A whiskyket először hazaküldöm egy magyar segítőmnek, aki kipostázza a résztvevőknek a mintákat.

Hogyan zajlik a kóstoló?

A kóstoló időpontja és a fizetési határidő a Barman’s Choice blogon posztban, Facebook bejegyzésben, az érdeklődőknek küldött emailben és messenger üzentben lesz bejelentve.A gyakorlatban ez azt jelenti például, hogy minden hónap első napjaiban publikálom a felhívást, hogy az aktuális Dramtagozat mintáinak fizetési időpontja eddig a napig kell megtörténjen, a kóstolás pedig X napon, ebben és ebben az órában a zárt Dramtagozat Facebook csoportjában lesz megtartva. A fizetési határidő és a kóstoás között eltelik pár hét, ezen idő alatt történik a postázás. A kóstolás időpontjában mindenki jelzi a csoportban, komment formájában, hogy jelen van, készen áll a kóstolóra. Én elkezdek posztolni, belekezdek a mondókámba, amit kommentekben lereagálhattok. Aztán egy bizonyos metódus szerint – ami majd az első Dramtagozat kóstolásán fog kiderülni a résztvevőknek – elkezdjük a whiskyk kóstolását. A gondolataidat szintén kommentekben fogod majd megosztani.

Milyen whiskyket kóstolhatok? Lehet e egyéni kivánságlistát felállítani?

A Dramtagozat whiskyjeit mindig én választom. Egyéni kivánságok, egyéni időpontok a kóstolásra nem lehetségesek. A kóstolók általában a hónap végére fognak esni, esti időpontban. Az adott órát magyar idő szerint fogom megadni, itt ugyanis egy órával korább van, így igyekszem a félreértéseket kiküszöbölni. Hogy mik lesznek a whiskyk? Ami az adott, általam kitalált koncepcióba illeszkedik. Nem fogod tudni előre milyen whiskyket kapsz! Igen, ez egyfajta vakkóstoló lesz! Ez nem csak az este izgalmát tarja majd fent, hanem segít fejleszteni a résztvevők whisky kóstolási és ítélőképességét. Sokan megfognak lepődni, hogy ha nem tudják mit isznak, nincsenek se prekoncepcióik, se elvárásaik, se információk amik befolyásolhatják a gondolataikat előre, hogy azok a whiskyk, stílusok amikről addig azt hitte szereti, ismeri mégsem az ő világa. Vagy épp fordítva. Kiderül, hogy whiskyk amiket neve alapján, régi, egyszeri emlékei alapján enm tartott sokra milyen érdekes élményeket tartogatnak, ha azok egy koncepcióba illeszkednek. Így sok malt whisky egészen új megvilágításba kerül. Az interaktív kóstoló végén mindenki megírhatja a saját blogján, fórumokon ha akarja az élményeit,”vakon”. Ilyen elvárás, hogy mindenképp írj róla bejegyzést vagy fórumokon hozzászólást, részemről nincs. Élvezd, ez a lényeg. Azt, hogy milyen whiskyket kóstoltunk, másnap a Barman’s Choice blogon én egy saját bejegyzésben fogom “leleplezni”. Nem, ez nem azért van, hogy minél több kattintást generáljak magamnak. Őszintén szólva ezt a részét leszarom a social medianak. Én magamnak blogolok, azoknak akik kiváncsiak a gondolataimra, új hírekre a skót single maltokról.Se pénzt nem keresek a bloggal, se egyetlen lepárló nem áll mögöttem, hogy a whiskyjeiket propagáljam. Még pár gondolat arról, milyen whiskyket kóstolhattok. Nyilván van egy kényszerű keret, amit az anyagiak jelentenek, amikből fedezni lehet a palackokat, a postázást. Nyilván lesznek olyan whiskyk amiket lehet, hogy kóstoltál korábban és úgy fogod érezni, hát egy Glenlivet Founder’s resrve nem az amit vártál (példa volt!!). De ne feledd, ez barman’s choice, a whiskynek szerepe van az adott koncepcióban, legyen az bármi is. Alapvetően a barman’s choice egy olyan ajánlási és kóstoltatási mód, amit akkor kapsz, ha bemész egy jó whisky bárba, és nyitott vagy a bartender, a whisky conciérge tudására, tapasztalatára és csak élvezni akarod a maltok karaktere adta élményt. Ha jó a whisky barman, ehhez kapcsolódik egy intellektuális vagy épp szokatlan látásmód, kialakul egy beszélgetés amiben mind a fogyasztó, a vendég és a barman is jól érzi magát. Őszinte leszek, nem sokan csinálják ezt így és jól Skóciában. Talán senki. Aki igen, az nálam tanult (megszenvedték,de páran eljutottak vele oda ahol a whisky és szinte csak a whisky számít,ha ebben a szakmában akar valaki dolgozni:) és évekbe telt amíg kialakult a saját stílusa erre  alapozva. Nem, nem vagyok nagyképű, vagy szakértője a desztillálásnak, nem vagyok barmixer, se social media guru, se jimmuray. Van amit tudok, és tudom miben vagyok jó, miben nem. A skót single malt whiskyben jó vagyok. Volt olyan év, amikor a legjobb voltam:) Szerintem jó élmény velem whiskyzni, ha nem azt várod, hogy mindig valami titkot, csodát, különleges és extrém élményt kapj. A whisky ennél több:) Közösségi élmény, ami az ajánló tapasztalataival, tudásával kiegészülve a kulturált alkoholfogyasztás egyik olyan élménye, amit sommelierek a borral, lepárlómesterek a rummal, világbajnok bármixerek a koktélokkal (és még sorolhatnék pár top alkoholt és azt magas szinten bemutató szakembert) adnak. Szenvedélyből. De azt hiszem nem elfogultság, hogy nincs nagyon még egy olyan italkategória, aminek olyan széles aromaskálája lenne, mint a skót single maltnak. Ez a királykategória (mit fogok én kapni a boros és mixer ismerőseimtől, úristen!:) Mindazonáltal, előfordulhat, hogy olyan whiskyket fogsz kóstolni a Dramtagozat alatt, mik ritkák, régiek, drágák, limitáltak, nem elérhetőek magyar piacokon. Ahogy fogsz “átlagos”, ismert, kevésbé tetszőt is. Az ízlés egyedi. Befolyásolni is csak egy darabig lehet. Mindig nézd a teljes képet, amikor sort kóstolsz, és akkor is ha csak egy maltot iszol. Ez fontos, majd meglátjátok:)

Mekkora egy dram? Mennyi mintát kapok?

A dram nem egy hivatalos mértékegység. Ez egy szleng. Általában azt az adagot jelenti, amit a bár hivatalosan kimér. Ez Skóciában 25-35 ml. A double ezek kétszerese, ami ugyan úgy lehet dram, a közegtől függ. A Dramtagozat alatt 25 milliliteres mntákat kapsz az első három hónapban. Öt különböző whiskyt. 5 x 25 ml.Azért csak az első háromban, mert egyelőre erre tervezek, és nagyjából eddig tudom az alább majd olvasható árakkal fedezni ezt az egészet. Ha a dolog folyamatos lesz, nyitott vagyok folytatásra, de szinte biztos, hogy ha több lesz az érdeklődő, a minták 20 ml-re redukálódnak. Az árak pedig attól függően változnak, mi lesz az igény, merre mozduljunk. Újdonságok, ritkaságok? Meglátjuk. Egyelőre ez a jövő zenéje. A mintákat kis üvegcsében kapod, lezárva, leragasztva. Garantáltan az lesz benne, amiről majd másnap olvashattok a “leleplező” blogposztban. Azt megtudom ígérni, hogy az első három hónapban is legalább egy minta minden hónapban egy új megjelenés lesz, így igyekszem naprakész maltokat is ajánlani. Lehet, hogy több is lesz. A whisky official és independent palackozások, vegyesen. Ha csak a koncepció nem az, hogy adott lepárló hivatalos palackozásai, vagy adott független palackozó variációi. Mint már többször említettem, a koncepció határozza meg a whiskyket.

Mennyibe kerül és hogyan tudok fizetni?

Az első három hónapban az 5×25 ml-es mintacsomagok 25 brit fontba kerülnek, erre jön 5 font postaköltség. Minden esetben fontban adom meg az árat,kérlek erre figyeljetek! A fizetés Paypal vagy banktranszfer. Kérlek szintén vegyétek figyelembe, hogy mindegyik fizetési módnak van téged terhelő költsége. Minden esetben a 25 plusz 5 fontnak kell majd megérkeznie a számlára!! A számlák adatait a jelentkezőknek privát üzenetben adom meg. A fizetési határidő is fontos, bár ezek a módok gyorsak, számoljatok vele, hogy lehet van átfutási idő, bankoktól függ. Amennyiben az előre meghirdetett időpontra nem érkezik meg a pénz, nem tekintem az illetőt résztvevőnek, számára nem postázok ki mintát. Ha az utalás technikai okokból késik és ezt egy screenshottal bizonyítani lehet (értsd:látszik,hogy te időben elküldted a pénzt,ez az idő pedig több mint 48 óra) akkor természetesen postázok. Mint minden új termék bevezetésénél, itt is, én is igyekszem valamivel honorálni a bizalmat. Ezért amennyiben egy összegben, a fenti kondíciókkal az első meghirdetett fizetési időpontig egyben kifizeted a három hónap mintáinak árait, vagyis összesen 75 brit fontot, akkor csak egyszeri 5 font postázást számolok fel. Ez így 80 font összesen. Ezért te garantáltan megkapod három hónapig a whiskyket, akkor is, ha a Dramtagozat nem fog összejönni és normálisan működni.Plusz, azoknak akik ezt választják, az első mintákkal postázok egy meglepetés ajándékot, aminek bizonyosan fognak az illetők örülni:)

Mire van szükségem a zavartalan kóstoláshoz?

A minták a tervek szerint napokkal korábban megérkeznek hozzád. Megtiltani nem tudom, de nagyon fontos lenne, hogy ne idd meg őket és ne kóstolj bele addig, amíg el nem kezdjük a közös kóstolást. Szükséged lesz 5 Glencairn whisky kóstolópohárra, de ha nincs ennyi, az sem baj. Minimum kettő legyen! Az interaktív mód lehetőséget d annyi türelemre, hogy megvárjuk amíg az akinek nincs elegendő pohara, elmossa a következő mintáig magának a használtat. Ha egyáltalán nincs Glencairn poharad, javaslom, szerezz be a szakboltban vagy alternatív megoldásként szólj és küldök, számlával. Az összeget az utalásoddal fizetheted. Szükséged lesz élő internetkapcsolatra és Facebook profilra. Ha nem a saját neved alatt fut a Facebookod, engem nem érdekel, az se ha újat kreálsz csak ez miatt, de tudatnod kell velem privátban, hogy tudjam te vagy az, fizettél, jogosan veszel részt a Dramtagozaton. Ha az inkognítódat megakarod őrizni, természetesen számíthatsz rám, a kóstoló során a Facebook profilodon megadott néven fogunk szólítani ( erre azért van szükség mert vannak olyan megkereséseim, akiket érdekel a whisky, de munkájukból adódóan nem biztos, hogy van vagy szeretne jelen lenni a facebookon). Mi van akkor ha abszolút nincs facebookod és nem is akarsz? Nem vagy kizárva a Dramtagozatból, de egyrészt elveszik a közösségi élmény, nem fogod tudni elolvasni hogyan és milyen módszerrel kóstoltatok, nem fogod tudni a koncepciót, majd csak ha elolvasod a blogbejegyzésemet arról, mit és miért kóstoltunk. Amennyiben az adott, előre meghirdetett időpontban nem tudsz résztvenni a Dramtagozat kóstolóján, de van facebookod, akkor mivel a csoport tagja leszel, elolvashatod ott az összes résztvevő kommentjét, a posztjaimat és utólag rekonstruálva magadnak, lekóstolhatod egyedül a mintákat. Sajnálni fogjuk, hogy nem voltál jelen, egy kicsit veszít az izgalmából a dolog, de se anyagi kár nem ér, se nem lesz előled visszatartva info.

Ok, tetszik,érdekel, szeretnék résztvenni, kifizetni az első vagy a háromhavi adagot, a fenti kritériumokkal. Mi a következő lépés?

Irj nekem emailt ( barmanschoiceblog@gmail.com ) , küldj üzenetet Facebook messengeren ( Barman’s Choice néven megtalálsz ) , jelezd a szándékodat. Amennyiben az alap 12 ember összejön, mindenkinek hasonló formában jelezni fogom az első fizetési határidőt, és az első kóstoló időpontját. Felveszlek a Dramtagozat zárt csoportba és onnantól kezdve ott is zajlik majd a felkészülés a kóstolóra, és az információ áramlás. Amennyiben nem jön össze a 12 fő, de legalább 5 ember választotta a háromhavi fizetést, akkor is elkezdjük. Ha nem jön össze, akkor vagy jelzem, hogy ne indíts utalást, vagy ha már megtetted, visszautalom az általad befizetett összeget, a banki és utalási költségeid nélkül. Tehát vagy 25 plusz 5 fontot, vagy 75 plusz 5 fontot.

 

Nagyjából ennyi. Nem olyan bonyolult mint amilyennek hangzik a részvétel, és jobb móka a kóstolás ezzel a móddal, mint hinnéd:)

Mindazonáltal, lehet, hogy valamire nem gondoltam, vagy van olyan kérdés ami még felmerülhet. Ezeket vagy itt a blogbejegyzés alatti kommentben, vagy a Facebookon a blogbejegyzést propagáló poszt alatti kommentben, emailben vagy messengeren tegyétek fel.

Remélem lesz egy tucat magyar whisky rajongó akit érdekel, én nyitott vagyok, mégegyszer köszönöm azoknak akik megkerestek ezzel, hogy valami ilyesmit találjak ki. Egyetlen dolgot szeretnék kérni tőletek. Hagyjuk azokat a megjegyzéseket, hogy hát miért ennyi, máshol annyi ( ugyan, ennyi pénzért egyetlen skót bárban nem kapsz olcsóbban maltot, az meg, hogy mi van máshol, nem érdekel), hagyjuk az okoskodást, a beszólásokat (kizárt, hogy az általam megismert rajongók közt lenne ilyen, de legutóbb nagy örömömre a Barman’s Choice blog.hu oldalán futó verziója felkerült az index címlapra, nagyon komoly,nagyon magas látogatottságot generálva, ez pedig nyilván fog magával hozni olyanokat, akikhez nincs türelmem, ha értitek mire célzok..). Egyszerűen ha nem akarsz, ne vegyél benne részt, de ne rontsd el mások lelkesedését. Én nem ebből élek, szabadidőmben igyekszem így is segíteni a magyar whisky szubkultúra fejlődését, terjedését.

Most pedig a legfontosabb. Az első Dramtagozat időpontja:

2016. FEBRUÁR 17. 20.00 (magyar idő szerint)

A fizetési határidő:

2016.JANUÁR 30.

 

Slainte!

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s